Tuesday, September 21, 2010

saya Suka Artikel ini....ZzzzZZzzzZZzz

at 12:13 AM
time taip post nie....baru jek msg dgn org tue ...yg tidak berputus asa mo menjeleskn ak yg tidak dpt tidur petang.... sgt mendengki ok..!!!! .. pada awalnyer...ak mo search kt internet about keburukkan tidur petang..mo kasik kt org tue....tapi..tapi.... tetiber terjumpa artikel ini..... terus jek xjadi mo search... Sebab Artikel ini lagi menarik..... (niat yg jahat bertukar jd baik)------> mmg cmnie r klu org baik...mesti xjadi utk wat jahat..... hehehehehhe...

ini dier artikel tue...::

Diet dengan banyak tidur

Satu kajian yang diterbitkan di Archieves of Internal Medicine, bahawa tidur di katakan boleh melawan kegemukan badan, manakala orang yang kurang tidur cenderung menjadi gemuk.

Kajian ini dilakukan terhadap 1000 orang dan mendapati jumlah tidur dapat menurunkan Indeks Massa Tubuh (suatu ukuran kegemukan yang di perolehi dari perbandingan berat badan dan tinggi badan).

Mereka yang gemuk di dapati kurang tidur kira-kira 1.8 jam jika di bandingkan dengan mereka yang berat badannya normal. Dengan penambahan 20 minit dari waktu tidur setiap malam, ini dapat menurunkan Indeks Massa Tubuh.

Bagaimana ini berlaku? Dari kajian, di dapati bahawa seorang yang kurang tidur akan menurunkan hormon protein yang menaikkan nafsu makan yang di sebut leptin dan meningkatkan hormon lainnya yang menyebabkan keinginan untuk makan.

Ini berita baik kepada mereka yang gemuk. Tak sangka kan dengan tidur pun kita dapat berdiet. Tapi jangan jadikan ini alasan untuk anda tidur sepanjang hari kerana ini boleh menyebabkan produktiviti anda menurun. Maklumlah bila banyak tidur ni menyebabkan kita jadi malas.



julia:: sbb nie r setiap kali balik kuliah ko ajak ak g gym/jogging ak lg prefer tidor...


ref:http://akudansesuatuz.blogspot.com/2010/03/diet-dengan-banyak-tidur.html

2 comments:

Unknown on September 24, 2010 at 8:30 PM said...

aku tekad nak jual semua cd yoga aku pastuh aku nk beli bedsheets comeyl2 comforter, soft toys gebu2 pastuh nk tdo setiap petang....thnkx daia

--k e c h i k-- on September 26, 2010 at 9:19 PM said...

kn julia kn??.. tp sejak ak jumpe artikel tue..ak asyik susah mo tidur jek... benci ak.. tp..ak tetap xkn berputus asa....!!

 

terbangTinggi Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device