Wednesday, May 11, 2011

25 Mac 2011.. tarikh yang tidak akan kami lupa.

at 5:41 AM
25/3/2011..2:30 pm (jumaat)
On the way nak pergi kerja...selepas membayar segala bagai bil abah accident. (jatuh motor akibat langgar lubang kat tgh2 jln raya).. Nasib baik, kawan2 sekerja abah nampak, jadi mereka semua turut bantu abah untuk bangun.. tapi time tue abah dah mengerang saket dan cuba untuk bangun..tapi xboleh.. akhirnya ambulans sampai.. (hospital dgn tmpt kejadian xsampai 1km)..

3:00pm
pakcik Jeff (pakcik ku sendiri + rakan sekerja abah) dtg kerumah bagi tahu abah dan bawak mak ke hospital... sesampai di hospital, mak dapati abah sudah terduduk di kerusi mengerang kesakitan..abah di x-ray dan di bawa ke unit rawatan rapi (Icu).. doktor maklumkan kt emak yg abah ada keretakan di tempurung kepala dan perlu di bawa ke Hospital Sultanah Aminah, JB (HSA) untuk discan.. dikhuatiri ada pendarahan di otak.. di ward ICU tue gak abah ad muntah dan terbuang air besar..

6:00pm
abah dibawa ke HSA, JB dan ditemani mak + 1 nurse + 1 driver + 1attendant menggunakan ambulans..

ak plak??
jam 3:30 mak call yg abah accident dan masih tidak sedar lg... ak yg tgh kerja time tue..terus ckp ngn ofizmate, yg nak blik kluang.. OTW balik kluang, aini call dan maklumkan yang abah akan di hantar ke HSA, JB... uish..bertapa takotnyer perasaan time tue.. iyer r.. biasa klu di hantar ke JB tue kes2 yg kritikal... terus ak blur dan xtau jalan nak ke HSA, JB.. ak terus call kwn ku. nasib baik ak slalu poya2 ngn dier..so senang sket dier explain jln2 yg pnah kitaorg lalu. OTW ak ke hospital, sempat gak maklumkan berita abah kat pakcik2 sekitar JB...dan ak call adik2 ku di kluang supaya ambil tiket ke JB mlm tue gak..

6:30pm
ak smpi di hospital, xlama lepas tue pak ndak pon smpi..teman ak tunggu ambulans dari kluang

7:00pm
ambulans dr kluang sampai dan terus ke emergency ward.. ak terus berlari ke ambulans tu...abah terlantar di kereta sorong tue(xtau aper name alatan tue)..time tue abah masih boleh gerak2 lg..abah di periksa oleh doktor2 di situ.. xlame lepas tue.doktor pngil kami masuk...katernyer abah akan di scan di kepala...abah ader patah di tulung selangka dan tulang leher..time tue tangan kire abah dh xda respon..di ketuk byk kali masih x gerak2 juga.. doktor cuber pngil abah..abah boleh berbunyi jek..tnda dier dgr.. setelah di scan kepala.. doktor pngil kami masuk lg... dan terangkan..
abah ader pedarahan di kiri dan kanan otak.. tapi lagi byk di sebelah kanan otak.. doktor ckp pembedahan perlu dibuat malam itu utk keselamatan abah.. tempoh pembedahan 4jam .doktor bitau lg, yg tulang leher abah setelah diperiksa lagi sekali tiada patah...

kenapa perlu di bedah?? nanti ak cerita pada entri yg lain eh...

10:00pm
abah di bedah, time tue ak ngn mak dibenarkan masuk untuk hantar abah ke dewan bedah.. abah time tue bernafas dengan bantuan mesin..abah menangis time tue.. maybe saket sgt..setelah abah masuk ke dewan bedah.. ak ngn mak tgu diluar.. doktor kata kalau ada apa2 dier akan beritahu mak..xlama lepas tue..adik2 ak pon smpi ke hospital...

2:00 am (sabtu)
abah selamat di bedah..guard disitu bg tahu kami yg abah dh di pindahkan ke ICU selatan...kami sekeluarga+ syabil (cousin) terus jengah abah di ward ICu tue .. tp xboleh masuk ramai2..berdua jek.. sesudah tue , ak ajak mak balik ke rumah sewa ku di masai..tp mak xnak..mak nak tgu doktor..takot ada apa2..mak kalau boleh xbergerak ke luar hospital..so, kami wat keputusan..biar adik2 ku yg lelaki tidur uma pakcik ku...ak , aini ngn mak tidur dlm keter jek.. (ad sesuatu yg ak mo bg complain + cdgn samer HSA ni)

8:00am..
sudah pagi dh.. kami try nak lwt abah..tp waktu melawat pukul 1-2 shja & 4:30 -6:30.. time tue serius ak xselesa...bygkn berbaju kerja dr kul 9 (jumaat)- 8pg sbtu.. ak plak dh xlrt nk drive.. dlm masa yg sama mak tetap xnak tinggalkn hospital.. nasib baik ad mina, so ak amek keputusan tuk mintak mina antar ke masai jap..utk ak packing semua baju2 ak..sbb ak yakin cmfirm ak xblik masai weekend tue...

1tghari pm

kami dah boleh lawat abah...:)

0 comments:

 

terbangTinggi Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device